Borlänge kommuns logotyp

Passbeskrivning

Vilket pass ska jag välja?

FORT GJORT klasser:

Mage Rygg = en stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Här stärks mittpartiet på kroppen genom övningar med mage och rygg. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet under övningarna - utgå efter din egen förmåga och dagsform. Alla övningar sker sittande eller liggande på en matta.

Bål/Balans = Söker du det optimala sättet att träna upp din balans på? Med effektiva och roliga övningar kommer du öka din balans, bålstyrka och kroppskontroll. I bål & balans tränar alla deltagare i sitt eget tempo och efter egen förutsättning.

Dansa Afro = Du njuter av stora härliga rörelser som är inspirerade av afrikansk dans och musik, i modern tappning. Massor av träning och en enorm rörelseglädje symboliserar Dansa Afro. Här finns inget rätt eller fel, blunda och njut!

Dansa Zafro = en dansklass fylld med glädje humor och positiva känslor. Med bekväma och kreativa danssteg hänger du enkelt med under 25 minuter. I Dansa Zafro möts två favoritdanspass, Dansa Zamba och Dansa Afro. Denna kombination ger så mycket dansunderhållning och energi, det går bara inte att stå still. Hundra procent danskärlek utlovas!

Multiträning = Fort Gjort Multiträning består av kondition- och styrkeövningar där du kan utmana dig själv efter din egen kapacitet varje gång. En liten serie av enkla och effektiva övningar eller rörelser upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. Därefter en ny serie. En träningsform med mycket endorfiner och jäklar anamma!

Pulsträning = ett galet bra sätt att bättra på din kondition! Pulsträning består av övningar och rörelser gjorda för att förbättra eller bibehålla din kondition och syreupptagningsförmåga. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar och rörelseroch de ska upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. Tufft om du bestämmer dig för det! Vi utlovar mycket puls och massor av energi!

Styrka = enkel och effektiv muskelträning för kroppens större muskler. Du använder din egen kropp som främsta redskap, vissa övningar kan utföras med hantlar och gummiband. Övningarna ger bra flås och du kommer att känna dig härligt stark i hela kroppen!

Skivstång = träning med skivstång är både roligt och ger bra uthållighetsträning. Undert passet utför du traditionella skivstångsövningar till peppande musik. Du tränar efter din egen förmåga och väljer själv hur mycket vikt du vill ha på din skivstång. Hela kroppen får en tidseffektiv genomkörare.

Box Mix = vem kunde ana att det är så kul att skuggboxas? Och dessutom få en riktig genomkörare för kondition och uthållighet? Här har du passet som ger mersmak och träningsvärk. En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Du blir ordentligt svettig mör och glad och längtar till nästa gång - Box Mix ger mersmak!

Harmoni flöde = I denna Fort Gjort-klass gör vi en kort serie av enkla övningar och positioner i varje låt. Övningarna och positionerna är inspirerade av olika former av Yoga och skapar en härlig energi i kroppen och höjer pulsen. En värme uppstår som bland annat mjukar upp kroppen och släpper på spänningar. För dig som vill ha en pulshöjande Yoga! Alla som vill Yoga, kan Yoga!

Rörlighetsträning = behöver du bli och förbli smidig? Kom då och testa vår favorit Rörlighetsträning! Var och varannan person är stel och har oint på vissa partier i kroppen. Rörlighetsträning bygger på att vi varvar dynamiska och funktionella rörelseserier. Fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen med traditionella stretchövningar. Denna träning är tacksam att utöva - det går fort att uppnå resultat!

Övriga klasser

Core = Funktionell styrketräning & stabilitetsträning för kroppens "kärna" - bål, rygg och bäckenmuskulatur. Bålstabilitet är grunden för bl.a. god hållning, bra kropps­kännedom och bättre rörlighet.

Cirkelträning = Stationsträning med olika variationer beroende på vem som kör passet. Den gemensamma nämnaren är att vi försöker skapa övningar som innefattar hela kroppen. Ett pulshöjande pass som kan anpassas efter egen förmåga med både konditions och styrkeövningar.

Spinning = Att cykla är det mest effektiva sättet att jobba upp sin kondition! En bra träningsform som passar de flesta, då du tränar efter din egen förmåga. I detta pass får du otroligt bra konditionsträning med hög förbränning. Vi cyklar i grupp till medryckande musik och med instruktör som varierar träningen så att den blir så rolig och effektiv som möjligt! Nybörjare hälsas välkomna 15 minuter innan passet börjar för genomgång av cykel och säkerhet.

Tabata = ett 25 minuter långt pass där vi blandar högintensiva övningar med korta vilor. Du jobbar med puls och muskler där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Vi kombinerar flera muskelgrupper och kör flera rundor under samma träningspass.

Yin Yoga = Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia (bindväv), istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Gravidvattenyoga = vattenyoga för gravida både lugnar och stärker kroppen för att kunna förberedas inför förlossningen. På så sätt sätt samlar den kraft för att återhämta sig efter graviditeten. Fokus ligger på avslappnande rörelser, andningsövningar och och stärkande positioner som är bra för dig och barnet. Passar särskilt bra för kvinnor som befinner sig i de sista veckorna i graviditeten, men du kan så klart starta när som helst under din graviditet. Yogan utförs i 33 gradigt vatten och i lugn miljö.

Vattengymnastik = ett samlat namn för flera olika vattenpass där kondition och styrka blandas om vartannat i olika tempoväxlingar och rörelser. I Aqua Nova med 30 graders vattentemperatur, är det högre tempo med tuffare intervaller, medan passen i Multibassängen anpassar tempo och rörelser till det varmare vattnet. Vi använder vattnets motstånd med eller utan redskap till härlig och medryckande musik. en skonsam träning för muskulatur och leder. Effektiv träning som passar alla, du väljer själv vilken nivå du vill ligga på.

Varmt Välkommen!