Dela sidan på sociala medier

Passbeskrivning

Vilket pass ska jag välja?

ACTIC konceptklasser:

ATC = (Actic Training Circuit) är ett cirkelträningskoncept som ger dig effektiv träning av både styrka och kondition tack vare kombinationen av komplexa och pulshöjande styrkeövningar. Hela kroppen tränas i denna funktionella stationsbaserade träning. Förutom den egna kroppen som redskap används t.ex. kettlebells, skivstänger, medicinbollar, spänstboxar, battle ropes och functional gym training band.

LESMILLS klasser:

BP = BODYPUMP™: Ett styrkepass med övningar för hela kroppen, där vi använder oss av skivstång och lösa vikter. Detta gruppträningspass passar dig som vill ha mer styrketräning och en extra utmaning i träningen.

CXWORX: 30 min högintensiv funktionell styrketräning för core- musklerna d v s mage, rumpa och rygg med och utan redskap (gummiband). Resultatet blir vältränade mag- och ryggmuskler. Kan även kombineras med ett konditionspass.

FORT GJORT klasser:

BAJK = En unik cykelupplevelse långt ifrån traditionell spinning. BAJK är ett unikt cykelkoncept på inomhuscyklar framtaget av FortGjort. Musiken, glädjen och gemenskapen står i centrum under passets 25 minuter. BAJK garanterar dig en alldeles speciell cykelupplevelse långt ifrån traditionell spinning, där du alltid trampar på utefter din egen dagsform. Under cykelfärden tas du med på en underhållande, händelserik och halvtokig cykelresa med musik du kommer njuta av och nynna på. BAJK slutar när det är som bäst och det ger mersmak!

BOXMIX = En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Enkel skuggboxning i korta kombinationer blandas med styrka och uthållighet för ben och säte med din egen kropp som motstånd. Enkel och tuff träning som ger mersmak!

Bål/Balans = Söker du det optimala sättet att träna upp din balans på? Med effektiva och roliga övningar kommer du öka din balans, bålstyrka och kroppskontroll. I bål & balans tränar alla deltagare i sitt eget tempo och efter egen förutsättning.

Mage/Rygg = En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. FortGjort Mage Rygg stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Alla övningar sker sittande eller liggande på en matta.

Multiträning = FortGjort Multi Träning består av kondition- och styrkeövningar där du kan utmana dig själv efter din egen kapacitet varje gång. En liten serie av enkla och effektiva övningar eller rörelser upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. Därefter en ny serie. En träningsform med mycket endorfiner och jäklar anamma!

Rörlighetsträning = Fort Gjort Rörlighetsträning består av övningar där stretch och rörlighet står i fokus under denna rogivande träningsstund. De harmoniska rörelserna är lätta att anpassa efter dina egna förutsättningar. Som balsam för kroppen.

Step/Styrka = FortGjort Step Styrka bjuder på effektiv intervallträning för hela kroppen. Enkla och roliga steg på en steplåda varvas med styrkeövningar med fokus på ben och säte. Här får du mycket träning på kort tid.

YOGA Avspänning = Syftet med denna Yoga klass är att skapa en avspänning i, precis som kategorin avspeglar, både kroppen och själen. I lugn och behagligt tempo sträcker vi ut kroppens anspända muskler och avslutar med avslappning för sinnet. Yoga Avspänning rekommenderas varmt för alla som vill komma ner i varv och öka sin närvaro.

YOGA RYTM = Klassen är en blandning av yoga, dans och rörelse. Flödet i de olika korta rörelse-serierna skapar en fantastisk känsla i både kropp och själ. Släpp lös alla spänningar och spärrar och dansa Din Yoga

YOGA FLÖDE I denna Fort Gjort klass gör vi en kort serie av enkla övningar och positioner i varje låt. Övningarna och positionerna är inspirerade av olika former av Yoga och skapar en härlig energi i kroppen och höjer pulsen. En värme uppstår som bland annat mjukar upp kroppen och släpper spänningar. För dig som vill ha en pulshöjande Yoga. Alla som vill Yoga, kan Yoga!

Övriga klasser:

BOX: Konditionspass där vi ibland använder boxhandskar och mittsar vid övningarna (ibland utan) som influeras av boxning och karate. Här utmanar du både dig själv och andra

Challange: Cirkelträningskoncept som ger dig effektiv träning av både styrka och kondition tack vare kombinationen av komplexa och pulshöjande styrkeövningar. Hela kroppen tränas i denna funktionella stationsbaserade träning med redskap.

CORE: Funktionell styrketräning & stabilitetsträning för kroppens "kärna" - bål, rygg och bäckenmuskulatur. Bålstabilitet är grunden för bl.a. god hållning, bra kropps­kännedom och bättre rörlighet.

CIRKELTRÄNING: Stationsträning med olika variationer beroende på vem som kör passet. Den gemensamma nämnaren är att vi försöker skapa övningar som innefattar hela kroppen. Ett pulshöjande pass som kan anpassas efter egen förmåga med både konditions och styrkeövningar.

CY = Spinning: Att cykla är det mest effektiva sättet att jobba upp sin kondition! En bra träningsform som passar de flesta, då du tränar efter din egen förmåga. I detta pass får du otroligt bra konditionsträning med hög förbränning. Vi cyklar i grupp till medryckande musik och med en instruktör som varierar träningen så att den blir så rolig och effektiv som möjligt! Nybörjare hälsas välkomna 15 minuter innan passet börjar för genomgång av cykel och säkerhet.

Funktionell träning = Omväxlande pass där vi jobbar med hela kroppen. Vi använder både redskap och den egna kroppen i styrkeövningarna. Rörlighet och funktion är syftet.

TABATA = Ett 30-minuters högintensivt intervallpass (20 sek arbete, 10 sek vila) bestående av konditionsinriktade övningar med syfte att bibehålla eller förbättra konditionen.
 
AQUA TABATA = 30 minuter Intervallträning i vatten  (20 sek arbete, 10 sek vila). Ett omväxlande, fartfyllt och pulshöjande pass där vi jobbar med hela kroppen.

VG/ AQUA = Vattengympa: Är ett konditions- och styrkepass som utövas i vattnet till härlig musik. Vi använder oss av vattnets motstånd samt redskap. En skonsam träning för muskulatur och leder. Effektiv träning som passar alla, du väljer själv din egen nivå. Vi varierar också passet beroende på om vi är på djupt eller grunt vatten.

Yin Yoga = Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Varmt Välkommen!